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La celebración ya está testimoniada en el siglo XVII. Consistía en una serie de actos solemnes que los morellanos dedicaban a la Virgen como agradecimiento a la desaparición de la peste que arrasó la población en mil seiscientos setenta y dos. En esa data se subió a la Virgen al pueblo, y las fiebres de los ciudadanos remitieron. Por esa razón, y a instancias de los labradores, el jurado y justicias de la villa, hicieron el voto de organizar un novenario de Acción de Merced a la Virgen de Vallivana.Desde mil seiscientos setenta y ocho se han festejado cada 6 años de forma prácticamente ininterrumpida.

Dansa dels Teixidors 2006Dansa dels Torneros 2006Dansa del Gremi d'Arts i Oficis 2006Dansa de les Gitanetes 2012

El catorce de febrero de mil seiscientos setenta y tres, el Consejo de la Villa, accediendo a las solicitudes de la enorme mayoría del vecindario resolvió festejar cada 6 años, un solemne novenario como agradecimiento a la Virgen por haberlos librado de la peste.


El pacto afirma de esta manera (en valenciano): "El Justicia Jurats y Consell de Morella tenen a be donar grasies a la Imperatris de totes les creatures y Senyora nostra la Verge de Vallivana labra y en tot tems en un novenari de sis en sis anys, per l' benefisi de la salud alcanzada en l'any pasat."


Primer sexenio1678. Se preservan las próximas actas: Ques faça festa a nostra senyora de Vallivana lo any primer vinent mil seiscientos setenta y ocho, en ocho de maig…A nueve de Dehembre de dit any mil seiscientos setenta y siete, se junta capitol en lo cor de la Iglesia de santa Maria de la present vila de Morella y lo Reverent Mosen Carlos Calbo prevere, altre dels syndichs, proposa que lo Justicia, Batle, Jurats y Consell de dita y present Vila, insequint lo vot feu dita vida en lo any mil seiscientos setenta y tres. Tracta aquella, justament ab tots vehins, de fer festes a nostra Señora de Vallivana y portar a dita verge en processo, desde a la present Iglesia a ocho del mes de maig del any primer venint, mil siscents setanta y huit y aço no puixa ferse sens primer procehir lo vot, parer y también intervencio del Reverent Clero y de tots sos molts Reverents Presents Beneficiats y residents en dita Iglesia y acá directament, toca el tenir la preheminencia en semblants funcions… Y particularment, dat cas que sia molt gust del Reverent Clero lo fer festa dita Verge de Vallivana, lo seleccionar lo día bevist li va a ser el Reverent Clero. Perço tots unanims y conformes et nemine oponente ab la deguda devocio, se donen gracies a la emperatriz de totes les criatures y Única Senñora nostra, señalant lo segon día inmediata seguent que estase dita Verge Maria de Vallivana en la present Iglesia major pera effecte de ferli festa lo Reverent Clero. Aixi seha determinat per tot lo Reveren Clero. Y que en quant a la disposicio de la dita Festa y lo que se haura de gastar en aquella y la manera tenir, se veura en sos cas, ocasio y lloch. Y que es torne recado als dits Magnifichs señors, puixen fer les prevencions y aparatos festius segons la possibilitat de cascu, pera que en aplegar lo solemne día de la venguda de dita Verge de Vallivana lo celebrem ab los deguts aplausos y suma alegria.—Ita est.—Joannes Babot, Prever.


Que es fassa festa a Nra. Sra. de Vallivana, en siete de maig, no obstant lo memorial han presentat los Administradors.A veintiocho de Janer de a678. –Se junta Capitol i la Reverent Mº Christofol Carbo, prevere altre dels syndichs, proposa que los administradors y elets pera les festes de Nra. Sra. de Vallivana nomenats per la Vila haurien donat lo ynfraescrit Memorial: Molts Reverents Señor Franco,Moliner, Juan Noguer, Casimiro Segura, Ciutadans, Miser Thomas Miralles y Jaume Palau, notari, elets per la direcció de les festes de Nra. Sra. de Vallivana suppts. Dihuen, que per lo Consell de la presemt vila se han differit les festes pera el mes de Agost conciderant la pocaapthibilitat y seguritat del temps en lo mes de Maig, aixi de fret com de aigues, com se te experimentat en estos y molts anys atrás al temps de la processo major. Ames, que en allargar estes festes a usat del privilegi quinze del Sr. Rey Don Fernando segon incorpore previlegiorum: Jurati Civitatum et villorum possunt ordinare processiones et quas vis Celebritates pro exaltationes fidei et culti divini et induere ferias et dilationes. Y no ha pretes fer novetat que puga ocasionar disgusts, si molta major unió y conformitat en los animos y pietat de les comunitats que tienen que concurrir pera effectuar ses lloables resolucions, ans be estava y esta entenent que esta dilacio avia y debe ser pera major augment del culto y veneracio de la sanctissima Verge, puesto que lo mes de Agost pareix lo temps mes convenient y aproposit y enqueles festes que esta vila y el Reverent Clero ha celebrat se han fet com se pot veure que anys atrás. Y aixi mateix altres despreciables y ciutats per aplicar sa (ininteligible) entant decent y lloable empleo.Perço rueguen a Vmds., sien servits pendre la resolucio mes convenient y que prosiga del major servici de Nre. Señor y dela Reyna sanctissima de Vallivana sa Mare y Advogada de tots. Llegit dit Memorial lo Reverent Arcipreste y tots los Reverents beneficiats y residents en la presentIglesia de Sra. Maria de Morella: Attenent y considerant que en los capitols tenguts per lo Reverent clero en nueve de dehembre de mil seiscientos setenta y siete y en diecinueve de Janer del present any hauria ya determinat de fer festa a la gloriosa y sempre Verge Maria de Vallivana en siete y ocho dies del mes de Maig, primer vinent, adquieras en dits Capitols llargament consta. Attes eitam que lo deixar de fer festa a dita Verge, per hauero promes lo Reverent clero, seria causa que Nre. Señor nos castigara ab ceca, ab altres desdeiches, calamitats y enfermetats, y que lo differir dites festes seria grandissim desacert. Attenent aixi mateix que lo privilegi del Rey Don Fernando se concedi tan solament ala Ciutat de Valencia, y no a la villa de Morella, y en cas que convinguera, allargar dites festes per por mes de Agost no podía ferse com se ha fet sens consultaro al Reverent Clero com si fora alguna Comunitat dels officis mecanichs de la Ciutat de Valencia. His et aliis attentos et nature consideratis determina tot lo Reverent clero y resolgue ser mes convenient y del servici del nostre señor y de la Verge Maria y Señora nostra de Vallivana lo fer festa lo Reverent Clero en huit de Maig primer vinent, que no el allargaria y differiria per por mes de Agost.A mes, que dits Administradors o bien elets se han passat del llimit de la cortesia se deu al Reverent clero, en que ha refererir privilegis que no dehuen y, lo ordenar y dispondre, sols toca al Reverent clero, en sa Iglesia y lo reparar le proffessoss als Bordoners de aquella y no a dita vila: ni menys lo entrarsen en dret ni jurisdicccio que no es sehua ni pot sero. Ita est. Johanes Babot, prevere, Racionalis.


Festa de nostra señora de Vallivana festejada y posada en execucio per lo Reverent clero.A siete del mes de Maig de mil seiscientos setenta y ocho. Lo Reverent clero per los motius espresats en lo capitol tingue en veintiocho de Janer de aquest any en lo día de huy a posat en eixecució lo celebrar a Maria Sanctissima de Vallivana, se han celebrat vespres y completes. Predicá el señor Prevere Gabriel Rosello de la Torre, Archipreste. La solemnitat ab que es cantaren los officis fonch excepcional, per la destrea concert y direccio del mestre de capella y musichs fonch tot molt bo y paregué molt be lo ornamento del Altar Major, ab sos rams y diversitats de flors, manifestant la curiositat y primor de qui el tenia a son carrech, y aura tambe moltes lamines, ere dit meravillos de sos pinzells cristaleries expills guarnits de plata y molta exuberancia de llums y olors; se feu professo general y no obstant que los Justicia, Batle y Jurats de dita vila no assistiren a ninguna de les dites funcions ab pretext de que lo Reverent clero nols hauria combidad a dita festa, lo que jamay a costumat lo reverent Clero, y hagué gran concurs de naturals y forasters. De esta manera mateix se repartiren y es donaren, a pobres vergoñants, sis cafisos de forment. Tota la que assi sa ha refferit fonch la festa que lo reverent Clero en differents capitols hauria determinat se fer a la purissima y gloriosissima sempre Verge Maria de Vallivana, be que tota se aixecuta ab major perfeccio y grandiosidad de lo que s podía aguardar ql temps resolguelo Reverent Clero se fera. Finalizar en advertir als reverents que els cabra en sort la celebracio en lo segon y altres sexenis, sent gust del reverent clero no es vot, si pura devocio, per que sols la vila feu dit vot y promessa de fer festa a dita Verge de sis en sis anys y per consequent tindra obligacio de ferli festa per raho de dit vot y no lo Reverent clero, si no es pagantli sa distribució. Juan Babot, Prevere, Racional.


El sexenio de mil setecientos dos fue de lo más sonado, con danzas, toros y una compañía de teatro venida de manera expresa de Valencia.


TOROS. Poco podemos decir de este festejo. Sabemos que hubo corridas reales de toros, con rejoneador y un bou embolat.


DANZAS. 3 son las danzas que actuaron: les gitanetes, els esquiladors y una venida de manera expresa de Catí. Probablemente las danzas que conocemos en nuestros días, aparte de las citadas, aparte de las citadas no existían todavía. Les gitanetes figuraron en las procesiones y retaules. El primero de los días de las Fiestas, al salir de la Iglesia “se hizo una larga espera en la plaza, para dar sitio a la música que explayara las concertadas cláusulas de un villancico, cambiando los elogios con agudos conceptuosos metros, 8 bizarras (sic) doncellas, vestidas bellamente a lo Egipcio (gitanillas) en la labor de un baile que con gran espíritu ejecutaron ante María Santísima”. La dansa dels esquiladors salió únicamente la tarde de la celebración de los oficios “agradable sainete de 2 graciosas danzas de esquiladores… Iban vestidos de piratas, acompañándoles el sonecillo de las dulzainas cuyo compasillo iban imitando los bachilleros golpes de las tijeras…; Iban los otros mutilándose los velloncicos, hasta el momento en que concluido de cantar mudaban las suertes que cuantos venían por lana se volvían mutilados”. La danza de Catí, que había actuado en Vallivana al salir la Virgen cara Morella, fue uno de los festejos más vistosos y que más prestancia dio, puesto que amenizó los actos de la Entrada, Procesión, Retaules y Procesión y además de esto tomó parte asimismo en las representaciones teatrales.


TEATRO. A cargo de la Villa y gremios vino de Valencia la compañía de María de Navas, que debía representar todos y cada uno de los días. Sus actuaciones no se limitaron a las funciones festejadas en local cerrado; fue teatro público la plaza de la Iglesia y estos histriones fueron los encargados de recitar una serie de poesías alegóricas, desde carros adornados a propósito, en el instante de la entrada de la Virgen. El segundo día de fiestas, por la tarde, representaron una comedia histórica titulada La conquista de Morella, y otro día la obra compuesta por Gazulla Ursino La mejor perla del bosque. Ya antes de cada representación jugaron sus habilidades la “diestrisima danza de Catí”. La compañía de María de Navas no era de simples apasionados y prueba de ello es que del diecisiete abril al siete de agosto de mil setecientos dos, actuó en Valencia; en la segunda quincena del mismo mes en Morella; en mil setecientos tres y mil setecientos cuatro hizo nuevamente larga temporada en Valencia y el primero de abril de este último año fue llamada a la capital de España “porque su Majestad (Felipe V) había llamado a María de Navas a fin de que trabajase en la Corte”.


La Guerra de Sucesión al trono de los Austrias, de tan trágicas consecuencias para la Corona de Aragón, fue la causa inmediata de que dejasen de festejarse los Sexenios pertinentes a los años mil setecientos ocho, mil setecientos catorce y 1720; hasta el mil setecientos veintiseis no pudo cumplirse nuevamente con el VOTO.


En el año dos mil dieciocho se festejará el 54º Sexenio.


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